EN
Wstęp: Sprawność motoryczna człowieka w swojej strukturze, opiera się przede wszyst-kim o nieustanne współdziałanie zdolności motorycznych oraz umiejętności motorycznych. Pomiar i ocena poziomu sprawności motorycznej u różnych grup osób jest jednym z obsza-rów poznawczych ważnych w pracy dydaktycznej. Specyficzną grupę wychowanków sta-nowią osoby z niepełnosprawnością intelektualną a wśród nich osoby z Zespołem Downa.Celem poznawczym badań, było rozpoznanie poziomu sprawności motorycznej wy-branej grupy osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. Jako cel praktyczny badań, postanowiono przeanalizować czy test Eurofit Specjalny może być stosowany jako jedno z narzędzi do pomiaru sprawności motorycznej dla chłopców z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z Zespołem Downa.Materiał i metody: W badaniach wzięło udział 13 chłopców w wieku od 13 do 19 lat. Zastosowaną metodą była obserwacja bezpośrednia a narzędziem test Eurofit Specjalny. Otrzymane wyniki odniesiono do skali punktowej tego testu w zależności od wieku i płci.Wyniki: Badani chłopcy, wykazują niski, w odniesieniu do norm testu Eurofit Specjalny, poziom sprawności motorycznej. Najwyższe wyniki uzyskano w próbach mierzących rów-nowagę i siłę kończyn górnych.Wnioski: Niskie rezultaty mogą być skutkiem interpretacji wyników, która jako punkt odniesienia, przyjmuje skalę opisaną w teście Eurofit Specjalny, gdzie nie ma jednoznacz-nej informacji na temat odsetka osób z Zespołem Downa wśród badanych, których wyniki tworzą punkty do oceny. Dalsze badania na większej ilości osób wykorzystujące inne baterie testów, mogą zweryfikować faktyczną przydatność norm testu Eurofit Specjalny do pomiaru sprawności motorycznej osób z Zespołem Downa.