EN
Wstęp: Choroba i niepełnosprawność wywołują stres, który w dużym stopniu zaburzać może życie osoby doświadczającej trudnej sytuacji. Powstaje pytanie, jakimi cechami oso-bowości powinien charakteryzować się personel ochrony zdrowia, by efektywnie pełnić swą rolę wobec pacjentów?Celem badań była ocena kompetencji społecznych fizjoterapeutów oraz ustalenie czyn-ników socjodemograficznych warunkujących poziom tych kompetencji.Materiał i metody: W badaniach wzięło udział 45 fizjoterapeutów: 29 kobiet (64%) i 16 mężczyzn (36%), w wieku od 23 do 51 lat (śr. 33, 5±8, 5). Kompetencje społeczne zostały ustalone za pomocą Kwestionariusza Kompetencji Społecznych (KKS) wg Anny MatczakWyniki: Badani fizjoterapeuci uzyskali wysokie wyniki w zakresie kompetencji społecz-nych. Mężczyźni charakteryzowali się wyższymi kompetencjami (p = 0, 030) w sytuacjach wymagających asertywności, niż kobiety fizjoterapeutki. W skalach oceniających kompe-tencje w sytuacjach ekspozycji społecznej i w sytuacjach intymnych nie stwierdzono istot-nych różnic w zależności od płci badanych. Nie stwierdzono istotnych różnic rozkładów skal kompetencji społecznych w zależności od wieku badanych, miejsca pracy i od stażu pracy. Wyniki kompetencji społecznych u osób z wyższym wykształceniem zawodowym i magisterskim różniły się istotnie (p = 0, 025) na korzyść osób z wykształceniem magister-skim (p = 0, 015).Wnioski: Badani fizjoterapeuci uzyskali wysokie wyniki w zakresie kompetencji spo-łecznych.Poziom kompetencji społecznych badanych fizjoterapeutów nie zależał od płci i wieku badanych, miejsca i stażu pracy.