PL
Za zjawisko krzywdzenia dziecka uważa się zamierzone
lub niezamierzone działanie osoby dorosłej, która
wywiera szkodliwy wpływ na zdrowie dziecka i/lub jego
rozwój psychofizyczny. Pojęcie zespołu dziecka krzywdzonego
uwzględnia maltretowanie fizyczne, psychiczne
i emocjonalne, zaniedbanie potrzeb fizycznych, leczniczych
i emocjonalnych oraz gwałt i nadużycie seksualne.
Autorzy przeprowadzili badanie kwestionariuszowe
celem oceny zjawiska krzywdzenia dzieci przez rodziców,
opiekunów oraz środowisko szkoły.
Badaniami objęto 228 uczniów gimnazjum w wieku
14–16 lat. 44,3% ankietowanych to dziewczęta,
a 55,7% chłopcy. W rodzinie pełnej wychowywało się
84% dzieci, przez matkę wychowywanych było 13%,
a przez ojca 3% ankietowanych. Najczęstszą formą złego
traktowania dzieci w rodzinie była przemoc fizyczna
(20,3%), psychiczna (12,1%) oraz zaniedbanie (6,5%).
Przemocy w formie złego dotyku doznało 7,9% dziewcząt
oraz 0,8% chłopców. Gimnazjaliści najczęściej
doznawali przemocy emocjonalnej ze strony rówieśników
(22,9%), rodzeństwa (5,2%) oraz nauczycieli
(4,8%). Wyniki badań przedyskutowano ze zwróceniem
uwagi na kontekst socjologiczny i uwarunkowania
prawne. Zwrócono uwagę na potrzebę współdziałania
wielu organizacji i sektorów życia publicznego celem
zapobiegania zjawisku krzywdzenia dzieci.
EN
Phenomenon of child abuse is considered to be voluntary
or involuntary action of an adult which has
a detrimental effect on child’s health and/or his psychophysical
development. The concept of child abuse
syndrome includes physical, mental and emotional maltreatment
and negligence of physical, medical and emotional
needs and also rape and sexual abuse.
The authors conducted a questionnaire survey in
order to assess children mistreatment by parents, caretakers
and school environment.
Studies included 228 high school students aged 14–
16 out of which 44,3% were girls and 55,7% were boys.
84% of the children were brought up by full families, 13% by mothers only, and 3% by fathers only. The
most common form of mistreatment of children was
physical violence (20,3%), psychological violence
(12,1%) and negligence (6,5%).
Violence in the form of bad touch was experienced
by 7,9% of girls and 0,8% of boys. High school students
often suffered emotional violence from peers (22,9%),
siblings (5,2%) and teachers (4,8%).
Results of the surveys were discussed paying attention
to sociological context and legal conditions. The
need for cooperation between many organizations and
sectors of public life was highlighted to prevent the
phenomenon of child abuse.