EN
The application of 3D imaging in pediatric rheumatology helps to make the assessment
of infl ammatory changes more objective and to estimate accurately their volume and the
actual response to treatment in the course of follow-up examinations. Additional interesting
opportunities are opened up by the vascularity analysis with the help of power
Doppler and color Doppler in 3D imaging. Contrast-enhanced ultrasound examinations
enable a more sensitive assessment of the vascularity of infl amed structures of the locomotor
system, and a more accurate analysis of treatment’s effect on changes in vascularity,
and thereby the infl ammation process activity, as compared to the classical options
of power and color Doppler. The equipment required, time limitations, as well as the
high price in the case of contrast-enhanced ultrasound, contribute to the fact that the 3D
analysis of infl ammatory changes and contrast-enhanced ultrasound examinations are
not routinely applied for pediatric patients.
PL
Zastosowanie obrazowania trójwymiarowego w reumatologii dziecięcej pozwala na
zobiektywizowanie oceny zmian zapalnych i dokładne oszacowanie ich objętości oraz
realną ocenę odpowiedzi na leczenie w badaniach kontrolnych. Dodatkowe interesujące
możliwości otwiera analiza unaczynienia dopplerem mocy i kolorowym dopplerem
w obrazowaniu trójwymiarowym. Badania kontrastujące z wykorzystaniem ultrasonografi
cznych środków kontrastujących umożliwiają czulszą ocenę unaczynienia zapalnie
zmienionych struktur narządu ruchu oraz dokładniejszą analizę wpływu leczenia
na zmiany unaczynienia, a tym samym aktywności procesu zapalnego, w porównaniu
z klasycznymi opcjami dopplera mocy i kolorowego dopplera. Wymagania sprzętowe
oraz ograniczenia czasowe, zaś w przypadku badań z wykorzystaniem ultrasonografi cznych
środków kontrastujących wysoka cena sprawiają, że trójwymiarowa analiza zmian
zapalnych oraz badania kontrastowe z wykorzystaniem ultrasonografi cznych środków
kontrastujących nie są rutynowo stosowane w badaniach ultrasonografi cznych u dzieci.