PL EN


Preferences help
enabled [disable] Abstract
Number of results
2018 | 18 | 3 | 271–275
Article title

The Bergen Study Addiction Scale: psychometric properties of the Italian version. A pilot study

Content
Title variants
PL
Skala Uzależnienia od Uczenia się Bergen: cechy psychometryczne wersji włoskojęzycznej. Badanie pilotażowe
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Aim: A new potential clinical condition related to overstudying, namely study addiction (Atroszko et al., 2015) or studyholism (Loscalzo and Giannini, 2017), has been recently proposed in literature. This study has been aimed at analysing the psychometric properties of the Italian version of the Bergen Study Addiction Scale (BStAS) (Atroszko et al., 2015). Material and methods: We recruited a sample of 374 university students aged between 18 and 47 years old (Mage = 24.30 ± 4.85). The students’ years of study and major subjects varied. By means of exploratory and confirmatory factor analyses (EFA and CFA), we analysed the instrument’s factorial structure. Moreover, we evaluated its internal reliability and divergent validity. Results: The Italian version of BStAS does not have fully satisfying psychometric properties. Two items (i.e. salience and tolerance) in this scale are problematic, as shown by both EFA and CFA. Conclusions: This study provides support for the usefulness of BStAS for future studies aimed at a further analysis of the features of this new potential clinical condition. However, more extensive research is needed to improve its psychometric properties in Italian students.
PL
Cel: W literaturze zaproponowano niedawno nową jednostkę kliniczną związaną z nadmiernym uczeniem się, czyli uzależnienie od uczenia się (Atroszko i wsp., 2015) lub naukoholizm (Loscalzo i Giannini, 2017). Niniejsze badanie miało na celu przeanalizowanie właściwości psychometrycznych włoskojęzycznej wersji Skali Uzależnienia od Uczenia się Bergen (Bergen Study Addiction Scale, BStAS) (Atroszko i wsp., 2015). Materiał i metody: Badaniem objęto próbę 374 studentów uczelni wyższych w wieku od 18 do 47 lat (Mwiek = 24,30 ± 4,85). Grupa badana była zróżnicowana pod względem roku studiów wyższych oraz studiowanego kierunku. Dokonano eksploracyjnej oraz konfirmacyjnej analizy czynnikowej (exploratory factor analysis oraz confirmatory factor analysis, odpowiednio EFA i CFA) struktury badanego narzędzia psychometrycznego. Dokonano również oceny jego spójności wewnętrznej oraz trafności dywergencyjnej. Wyniki: Włoskojęzyczna wersja skali BStAS nie posiada w pełni satysfakcjonujących właściwości psychometrycznych. EFA oraz CFA wykazały, iż problematyczne są dwa elementy skali, tj. dominacja oraz tolerancja. Wnioski: Niniejsze badanie potwierdza użyteczność skali BStAS w przyszłych badaniach mających na celu pogłębioną analizę cech charakterystycznych postulowanej nowej jednostki klinicznej, którą jest uzależnienie od uczenia się. Konieczne są jednak szerzej zakrojone badania w celu poprawy właściwości psychometrycznych tego narzędzia w populacji włoskich studentów.
Discipline
Publisher

Year
Volume
18
Issue
3
Pages
271–275
Physical description
Contributors
author
  • Department of Health Sciences, School of Psychology, University of Florence, Florence, Italy, yura.loscalzo@gmail.com
  • Department of Health Sciences, School of Psychology, University of Florence, Florence, Italy
References
  • Andreassen CS, Griffiths MD, Gjertsen SR et al.: The relationships between behavioral addictions and the five-factor model of personality. J Behav Addict 2013; 2: 90–99.
  • Andreassen CS, Griffiths MD, Hetland J et al.: Development of a work addiction scale. Scand J Psychol 2012; 53: 265–272.
  • Atroszko PA, Andreassen CS, Griffiths MD et al.: Study addiction: a cross-cultural longitudinal study examining temporal stability and predictors of its changes. J Behav Addict 2016a; 5: 357–362.
  • Atroszko PA, Andreassen CS, Griffiths MD et al.: Study addiction – a new area of psychological study: conceptualization, assessment, and preliminary empirical findings. J Behav Addict 2015; 4: 75–84.
  • Atroszko PA, Andreassen CS, Griffiths MD et al.: The relationship between study addiction and work addiction: a cross-cultural longitudinal study. J Behav Addict 2016b; 5: 708–714.
  • Billieux J, Schimmenti A, Khazaal Y et al.: Are we overpathologizing everyday life? A tenable blueprint for behavioral addiction research. J Behav Addict 2015; 4: 119–123.
  • Kardefelt-Winther D: Commentary on: Are we overpathologizing everyday life? A tenable blueprint for behavioral addiction research. Problems with atheoretical and confirmatory research approaches in the study of behavioral addictions. J Behav Addict 2015; 4: 126–129.
  • Loscalzo Y, Giannini M: Study engagement in Italian University students: a confirmatory factor analysis of the Utrecht Work Engagement Scale – Student version. Soc Indic Res, in press. Loscalzo Y, Giannini M: Studyholism or Study Addiction? A comprehensive model for a possible new clinical condition. In: Columbus AM (ed.): Advances in Psychological Research. Nova Publisher, New York 2017: 19–37.
  • Loscalzo Y, Giannini M et al.: Studyholism Inventory (SI-10): psychometric properties of the Italian and Polish versions. In: Ostrowski T, Sikorska I (eds.): Health and Resilience. Jagiellonian University Press, Krakow, in press. Oates WE: Confession of a Workaholic: The Facts about Work Addiction. World Publishing, New York 1971.
  • Schaufeli W, Bakker A: Utrecht Work Engagement Scale: Preliminary Manual. Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University, Utrecht 2004.
  • Snir R, Harpaz I: Beyond workaholism: towards a general model of heavy work investment. HRMR 2012; 22: 232–243.
Document Type
article
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.psjd-acd57947-4368-4bfa-aae3-4c11f3f5981b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.