PL EN


Preferences help
enabled [disable] Abstract
Number of results
2013 | XVIII | 4 | 457-468
Article title

Psychopedagogical determinants of special education and rehabilitation of individuals with coupled multiple disabilities

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This paper discusses current interpretative differences between such terms as: coupled, complex, multidimensional, and multiple disabilities. The analyses of these terms and what they connote are also presented in the light of the concepts of human disability proposed by the World Health Organization from 1980 and 2001. Moreover, based on the presented analyses, the possible interpretations of the selected terms are discussed in relation to the required educational and rehabilitative needs of individuals with particular types of disabilities.
Publisher

Year
Volume
Issue
4
Pages
457-468
Physical description
Contributors
References
  • Basiłowa, T.A. (2009). Złożone i sprzężone zaburzenia rozwojowe u dziecka: dyskurs teoretyczno-praktyczny. W: D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie. Toruń: Wydawnictwo UMK.
  • Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dykcik, W. (2009). Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi). Poznań: Poznańskie Towarzystwo Pedagogiczne.
  • Jong de, C.G.A. (1986). Inleiding in het begrip ‘meervoudig gehandicapt’. W: F.A. Guther, Meervoudig gehandicapt: over mensen die visueel verstandelijk gehandicapt zijn. Doorn, Vereniging Bartiméus.
  • Kirejczyk, K. (1981). Upośledzenie umysłowe – Pedagogika. Warszawa: PWN.
  • Majewski, T. (1998). Międzynarodowa Klasyfikacja Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń – nowe propozycje. Problemy Rehabilitacji Zawodowej, 1.
  • Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) oraz jej zastosowanie. (2007). Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
  • Sokolański, I.A. (1962). Nauczanie dzieci głuchoniewidomych. W: I.A. Sokolański, A.I. Mieszczeriakow (red.), Nauczanie i wychowanie dzieci głuchoniewidomych. Moskwa: Wydawnictwo Akademii Nauk Pedagogicznych (Соколянский, И.А. Обучение слепоглухонемых детей. В: Обучение и воспитание слепоглухонемых. Под ред. И.А.Соколянского и А.И.Мещерякова –Известия АПН РСФСР – Москвa, 1962).
  • Ville du, A., Vandelanotte, G. (1990). Situering van het begrip meervoudige handicap in de orhtopedagogiek. Universiteit Gent.
  • Wit de, P.J.L. (1975). Zorg voor meervouding gehandicapten. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 3.
  • Wygotski, L.S. (2003). Psychologia rozwoju dziecka. Moskwa: Wydawnictwo „Smysł”.
  • Zaorska, M. (2008). Lew S. Wygotski o wychowaniu dzieci głuchoniewidomych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 2 (8).
  • Zaorska, M. (2010). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny). Toruń: Wydawnictwo UMK.
Document Type
article
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.psjd-530d1742-87ac-46aa-9d78-35edc01051a5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.