Title variants
Evaluation of self-efficacy at people with high and low self-esteem in different control tasks
Languages of publication
Abstracts
The goal of this study is to present the results of the research concerning the relationship between the evaluation of self-efficacy and a global self-esteem as well as to answer the question of the differences in the evaluation of self-efficacy in different control tasks at people with high and low self-esteem. To verify the hypothesis 130 students were tested. Rosenberg Self-Esteem Scale was used to measure global self-esteem whereas two different sets of equations were used to differentiate the degree of controlling the conditions experienced these people. The results confirm the hypothesis that people with high self-esteem evaluate their actions higher in relation to people with low self-esteem in higher-level controlled conditions. Analyses do not support the hypothesis assuming that in lower control tasks people with high self-esteem also evaluate their self-efficacy higher as compared to people with low self-esteem. Moreover, the results show that there are no differences in people with high and low self-esteem regarding the changes in evaluation of self- -efficacy in low control tasks.
Keywords
Discipline
Journal
Year
Volume
Issue
Pages
110-125
Physical description
Contributors
author
- 3 Brygada Zmechanizowana Lublin, ewaniemczyk@vp.pl
References
- Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
- Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., Vohs, K. D. (2003). Does high self- -esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4, 1-44.
- Blascovich, J., Tamaka, J. (1991). Measures of self-esteem. W: J. P. Robinson, P. R . S haver, L. S. Wrightsman (red.) Measures of personality and social psychological attitudes (t. 1, s. 115-160). New York: Academic Press.
- Campbell, J. D., Lavallee, L. F. (1993). Who am I ? The role of self-concept confusion in understanding the behavior of people with low self-esteem. W: R. F. Baumeister (red.) Self-Esteem. The Puzzle of Low Self-Regard (s. 3-21). New York: Plenum Press.
- Domańska-Najder, K. (1984). Definicja pojęcia kontroli – przegląd zagadnień. Przegląd Psychologiczny, 27, 405-420.
- Dymkowski, M. (1984). Przejawy dążenia do spójnego obrazu siebie. Przegląd Psychologiczny, 27, 651-671.
- Dymkowski, M. (1989). Wykonywanie zadań w sytuacji zaangażowania „ja” jako efekt interakcji oczekiwań oraz informacji zwrotnych o wyniku. Przegląd Psychologiczny, 32, 185-202.
- Kofta, M. (1977). Kontrola psychologiczna nad otoczeniem: ramy pojęciowe teorii. Psychologia Wychowawcza, 20, 150-167.
- Kofta, M., Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 561-600). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Kozielecki, J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
- Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Reykowski, J. (1992). Emocje, motywacja, osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Rotter, J. B. (1990). Poczucie wewnętrznej versus zewnętrznej kontroli wzmocnień. Nowiny Psychologiczne, 5-6, 59-69.
- Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: on depression, development, and death. San Francisco: W. H. Freeman and Company.
- Sokołowska, J. (1993). Przewidywania i wybory a przekonanie o własnej kontroli. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
- Szmajke, A. (1989). Dążenie do uzyskania poczucia kontroli nad zdarzeniami jako modyfikator sądów atrybucyjnych i spostrzegania osób. Przegląd Psychologiczny, 32, 155-183.
- Tice, D. (1993). The social motivations of people with low self–esteem. W: R. F. Baumeister (red.) Self-Esteem. The Puzzle of Low Self-Regard (s. 37-53). New York: Plenum Press.
- Wieczorkowska-Siarkiewicz, G. (1992). Punktowe i przedziałowe reprezentacje celu. Uwarunkowania i konsekwencje. Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Document Type
article
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.psjd-1223d8a8-0be8-4923-9099-b965d24e4e4f