PL
Wstęp: Rodzina stanowi istotny zasób, który może wesprzeć
wysiłki chorego na cukrzycę i wzmocnić jego lepszą
troskę o zdrowie. Właściwe przygotowanie rodziny/opiekunów
może uchronić chorego przed wieloma błędami medycznymi
oraz pomóc w zapewnieniu właściwych warunków
do leczenia i satysfakcji z opieki. Stosowaniu wymaganych
w procesie leczenia cukrzycy zaleceń, sprzyja respektowanie
w planowanej opiece potrzeb, oczekiwań, a także dotychczasowych
doświadczeń zarówno pacjentów jak i wspomagających
w opiece członków rodziny. Cel pracy: W pracy
przedstawiono oczekiwania środowiska rodziny/opiekunów
pacjentów chorych na cukrzycę w zakresie edukacji w cukrzycy
oraz ich uwarunkowania. Materiał i metody: Badania
dla celów pracy przeprowadzono na podstawie: anonimowej
ankiety przeprowadzonej wśród rodzin /opiekunów pacjentów,
ukierunkowanego wywiadu pielęgniarskiego wśród pacjentów,
anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród pacjentów,
analizy dokumentacji medycznej. Badania
przeprowadzono w ramach kierowanego przez autora pracy
projektu KBN nr 6P05D02320, wśród 1366 rodzin/opiekunów
chorych na cukrzycę z losowo wybranych 61 zakładów
podstawowej opieki zdrowotnej w kraju. Wyniki: Przeprowadzone
badania wykazały, że większość rodzin wyraża
otwartość na podniesienie swoich kompetencji i oczekuje
edukacji w zakresie cukrzycy. Otwartość na edukację rodzin/
opiekunów chorych na cukrzycę determinowana jest wpływem
wielu czynników. Wnioski: Edukacja rodzin /opiekunów
pacjentów chorych na cukrzycę może być drogą do
zmniejszenia zapotrzebowania na profesjonalną opiekę, obniżenia
kosztów opieki oraz wzrostu satysfakcji z opieki
i efektów leczenia cukrzycy.
EN
Introduction: A family is a significant asset, which may
support a diabetic in his efforts and strengthen his concern
for health. Properly prepared families/guardians may protect
the patient from many medical mistakes and also help ensure
suitable conditions for treatment and satisfactory care.
Recommendations required in the process of diabetes treatment
are better complied with if the needs, expectations as
well as previous experience of both patients and supporting
family members are respected in the planned care. The aim
of the work: The paper presents the expectations of family
circles/guardians of diabetes patients within the scope of
education in diabetes and their conditions. Material and
methods: To meet the objective , research was carried out
by the author of this work on 1366 family patients with diabetes
from 61 randomly chosen national primary health
service units, within the scope of NCSR grant no
6P05D02320. The research was conducted on the basis of:
guided nursing interviews, relative assessment of fitness and
independence of the patients, anonymous questionnaire
completed by the patients, anonymous questionnaire completed
by families/guardians and analysis of medical records.
Results: Results of the research show that: most families
are open to increase their level of competence and expect
education on diabetes. Openness to education shown by
families/guardians of diabetics is determined by many factors.
Conclusions: Education of families/guardians of diabetics
may lead to lower demand for professional care, reduced
costs of care as well as increased satisfaction with
this care and effects of diabetics treatment.