PL
Wstęp:Wypadki drogowe (ang. road traffic accidents; RTA) stanowią główny problem zdrowia publicznego oraz są 1 z 5 najczęstszych przyczyn zachorowalności i śmiertelności na świecie. Obecnie obserwuje się szybki wzrost popularności jednośladów, szczególnie w krajach o niskich i średnich dochodach, co skutkuje rosnącą częstością RTA. Spośród wszystkich zgonów związanych z wypadkami drogowymi w Indiach, 27% dotyczy użytkowników zmotoryzowanych jednośladów.
Cel: Przeprowadzono analizę rodzajów urazów głowy wśród motocyklistów noszących i nienoszących kasków.
Materiały i metody: Niniejsza praca została zaprojektowana jako prospektywne badanie obserwacyjne. Początkowo badane grupy podzielono na kategorie w zależności od użycia kasków, a następnie, przy przyjęciu do szpitala, poddano je klinicznej ocenie. Od każdego pacjenta zebrano podstawowy wywiad epidemiologiczny. Historie choroby sporządzono w dwóch częściach: (1) badanie kliniczne, (2) badanie radiologiczne. Schemat badania klinicznego zaprojektowano zgodnie z wytycznymi ATLS (Advanced Trauma Life Suport) do oceny pacjentów pourazowych.
Wyniki: Noszenie kasku zapewnia istotną ochronę przed zachorowaniem i śmiercią z powodu urazowego uszkodzenia mózgu (ang. traumatic brain injury; TBI), rozwijającego się w wyniku RTA