Full-text resources of PSJD and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferences help
enabled [disable] Abstract
Number of results
2024 | XXIX | 3 | 241-245

Article title

Understanding aggression: the CICA group's multidimensional approach to aggression research

Content

Title variants

PL
Zrozumieć agresję: wielowymiarowe podejście grupy CICA do badań nad agresją

Languages of publication

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł stanowi wstęp do zbioru tekstów naukowych skupiających się na badaniu agresji i jej uwarunkowań oraz zjawisk pokrewnych, takich jak przemoc i bezpieczeństwo, promując podejście interdyscyplinarne. Ich autorzy badają agresję z różnych perspektyw, w różnych grupach wiekowych - ze szczególnym uwzględnieniem jej występowania wśród ludzi młodych i jej uwarunkowań, uwzględniając formy aktywności, wpływ sytuacji i ich konsekwencje, w tym skutki cyberprzemocy. Wiele cennych ustaleń na temat zachowań agresywnych przynoszą badania prowadzone nie tylko przez psychologów, socjologów oraz pedagogów, ale także prowadzone przez lekarzy, fizjologów, czy genetyków. Duży wkład w zrozumienie mechanizów zachowań agresywnych mają badania longitudinalne, które stanowią podstawę do rozpoznania genezy i zmian w przejawach agresji w procesie rozwoju człowieka. Wyzwaniem dla psychologów zajmujących się sferą edukacji jest znalezienie środków i sposobów zapobiegania przemocy oraz praktyczne zastosowanie wiedzy naukowej do rozwiązywania problemów społecznych związanych z agresją i bezpieczeństwem. Wszystkie przedstawione poniżej artykuły podkreślają znaczenie współpracy interdyscyplinarnej w zrozumieniu zachowań agresywnych, ich ograniczaniu i promowaniu rozwiązań humanitarnych w kontekście społeczno-kulturowym wybranych krajów Ameryki Północnej i Południowej oraz Europy. Prezentowane badania wpisują się w szerszą misję Fundacji CICA.
EN
This paper is an introduction to a collection of scientific texts focusing on the study of aggression and its determinants and related phenomena, such as violence and security, promoting an interdisciplinary approach. Their authors examine aggression from different perspectives, in different age groups – with particular emphasis on its occurrence among young people and its determinants, taking into account the forms of activity, the impact of situations and their consequences, including the effects of cyberbullying. Many valuable findings on aggressive behavior are brought by research conducted not only by psychologists, sociologists and educators but also by doctors, physiologists and geneticists. Longitudinal studies have a significant contribution to understanding the mechanisms of aggressive behavior, which constitute the basis for recognizing the genesis and changes in the manifestations of aggression in the process of human development. The challenge for psychologists dealing with the sphere of education is to find means and ways of preventing violence and to practically apply scientific knowledge to solving social problems related to aggression and security. All the articles presented below emphasize the importance of interdisciplinary cooperation in understanding aggressive behavior, reducing it and promoting humanitarian solutions in the socio-cultural context of selected countries in North and South America and Europe. The presented research is part of the broader mission of the CICA Foundation.

Year

Volume

Issue

3

Pages

241-245

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Adams, D., Barnett, S. A., Bechtereva, N. P., Carter, B. F., Delgado, J. M. R., Diaz, J. L., Eliasz, A., Genoves, S., Ginsburg, B. E., Groebel, J., Ghosh, S.-K., Hinde, R., Leakey, R. E., Malasi, T. M., Ramirez, J. M., Zaragoza, F. M., Mendoza, D. L., Nandy, A., Scott, J. P., & Wahlstrom, R. (1990). The Seville Statement on Violence. American Psychologist, 45(10), 1167–1168. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.10.1167
  • Farnicka, M., Bettin, M., & Rosner, J. (2017). How to Create an Organization Based on Intercultural Approach? Example of CICA Organisation. Security Dimensions. International and National Studies, (23), 231–241. https://doi.org/10.24356/SD/23/14
  • Liberska, H., Farnicka, M. (eds.) (2016). Introduction in: Aggression as a Challenge - Theory and research: Current Problems. Peter Lang Edition.
  • Piwowarski, J. (2024). Kultura bezpieczeństwa. Perspektywa antropologiczna nauk o bezpieczeństwie. Naukowo-Wydawniczy Instytut Badań Bezpieczeństwa i Obronności WSBPI „Apeiron”.
  • Ramirez, J. M. (1996). Aggression: Causes and Functions. Hiroshima Forum for Psychology, (17), p. 14.
  • Ramirez, J. M., & Garcia, L. (Eds.). (2017). Conflict and Transcultural Dialogue. Universidad Nebrija and CICA Cátedra Nebrija Santander sobre Gestión de Riesgos y Conflictos. Publishing House: Universidad Antonio de Nebrija.
  • Ramirez, J. M. (2023). Aim of CICA. CICA International. Retrieved from http://cicainternational.org/CICAinternational/CICA_SSV.html

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
57299739

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34767_PFP_2024_03_01
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.