PL
Niniejszy artykuł stanowi wstęp do zbioru tekstów naukowych skupiających się na badaniu agresji i jej uwarunkowań oraz zjawisk pokrewnych, takich jak przemoc i bezpieczeństwo, promując podejście interdyscyplinarne. Ich autorzy badają agresję z różnych perspektyw, w różnych grupach wiekowych - ze szczególnym uwzględnieniem jej występowania wśród ludzi młodych i jej uwarunkowań, uwzględniając formy aktywności, wpływ sytuacji i ich konsekwencje, w tym skutki cyberprzemocy. Wiele cennych ustaleń na temat zachowań agresywnych przynoszą badania prowadzone nie tylko przez psychologów, socjologów oraz pedagogów, ale także prowadzone przez lekarzy, fizjologów, czy genetyków. Duży wkład w zrozumienie mechanizów zachowań agresywnych mają badania longitudinalne, które stanowią podstawę do rozpoznania genezy i zmian w przejawach agresji w procesie rozwoju człowieka. Wyzwaniem dla psychologów zajmujących się sferą edukacji jest znalezienie środków i sposobów zapobiegania przemocy oraz praktyczne zastosowanie wiedzy naukowej do rozwiązywania problemów społecznych związanych z agresją i bezpieczeństwem. Wszystkie przedstawione poniżej artykuły podkreślają znaczenie współpracy interdyscyplinarnej w zrozumieniu zachowań agresywnych, ich ograniczaniu i promowaniu rozwiązań humanitarnych w kontekście społeczno-kulturowym wybranych krajów Ameryki Północnej i Południowej oraz Europy. Prezentowane badania wpisują się w szerszą misję Fundacji CICA.
EN
This paper is an introduction to a collection of scientific texts focusing on the study of aggression and its determinants and related phenomena, such as violence and security, promoting an interdisciplinary approach. Their authors examine aggression from different perspectives, in different age groups – with particular emphasis on its occurrence among young people and its determinants, taking into account the forms of activity, the impact of situations and their consequences, including the effects of cyberbullying. Many valuable findings on aggressive behavior are brought by research conducted not only by psychologists, sociologists and educators but also by doctors, physiologists and geneticists. Longitudinal studies have a significant contribution to understanding the mechanisms of aggressive behavior, which constitute the basis for recognizing the genesis and changes in the manifestations of aggression in the process of human development. The challenge for psychologists dealing with the sphere of education is to find means and ways of preventing violence and to practically apply scientific knowledge to solving social problems related to aggression and security. All the articles presented below emphasize the importance of interdisciplinary cooperation in understanding aggressive behavior, reducing it and promoting humanitarian solutions in the socio-cultural context of selected countries in North and South America and Europe. The presented research is part of the broader mission of the CICA Foundation.