Full-text resources of PSJD and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferences help
enabled [disable] Abstract
Number of results
2024 | XXIX | 1 | 59-74

Article title

Emotional competence and friendship quality among students

Content

Title variants

PL
Kompetencja emocjonalna a jakość relacji przyjacielskiej wśród studentów

Languages of publication

Abstracts

PL
Kompetencja emocjonalna (KE), rozumiana jako umiejętność radzenia sobie z informacjami emocjonalnymi, jest możliwa do nabycia i kształtowania w biegu życia. Ze względu na swoją specyfikę może odgrywać istotną rolę w odniesieniu do tworzenia i podtrzymywania relacji z innymi osobami. Celem głównym badania była weryfikacja związku między poziomem KE a jakością relacji przyjacielskiej z uwzględnieniem płci najlepszego przyjaciela. Wzięło w nim udział 215 studentów polskich uczelni, w tym 119 kobiet i 96 mężczyzn. Do pomiaru KE wykorzystano Profil Kompetencji Emocjonalnej w wersji skróconej (S-PEC), a do oceny jakości relacji przyjacielskiej z kobietą lub mężczyzną Kwestionariusz Intensywności Relacji Przyjacielskiej (FIMS). Wśród uczestników 58% jako najlepszego przyjaciela wskazało kobietę, zaś 42% mężczyznę, przy czym istotnie częściej przyjacielem była osoba tej samej płci. Kobiety i mężczyźni podobnie cenili sobie relację z przyjaciółką kobietą, natomiast w odniesieniu do przyjaciela mężczyzny wyższą średnią jakość relacji prezentowały kobiety w porównaniu z mężczyznami. Wykazano dodatni związek między ogólnym poziomem KE a jakością relacji przyjacielskiej z kobietą oraz z mężczyzną. Jakość relacji przyjacielskiej z kobietą była istotnie dodatnio powiązana z wymiarem inter- jak i intrapersonalnym KE. Natomiast w przypadku relacji przyjacielskiej z mężczyzną istotny związek odnotowano wyłącznie w odniesieniu do podskali KE dotyczącej aspektu interpersonalnego.
EN
Emotional competence (EC), understood as the ability to deal with emotional information, can be acquired and shaped over the course of life. Due to its specificity, it can play an important role with regard to creating and maintaining relationships with other people. The main aim of the study was to verify the relationship between the level of EC and the friendship quality, taking into account the gender of the best friend. A total of 215 Polish university students participated, including 119 females and 96 males. The Short Profile of Emotional Competence (S-PEC) was used to measure EC and the Friendship Intensity Measurement Scale (FIMS) was used to assess the quality of a friendship between a woman or a man. Among participants, 58% identified a female friend as their best friend, while 42% identified a male friend, with same-sex friends being significantly more common. Women and men valued the relationship with a female friend similarly while regarding a male friend, a higher average relationship quality was presented by women compared to men. A positive association was found between the overall level of EC and the quality of the friendship between a woman and a man. The quality of friendship with a woman was significantly and positively related to both the inter- and intrapersonal dimensions of EC. In contrast, in the case of a the quality of a friendly relationship with a man, a significant association was noted only for the EC interpersonal dimension.

Year

Volume

Issue

1

Pages

59-74

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Argyle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Argyle, M., & Furnham, A. (1982). The ecology of relationships: choice of situation as a function of relationship. British Journal of Social Psychology, 21, 259–262, doi: 10.1111/j.2044-8309.1982.tb00547.x
  • Arunkumar, T.S., & Dharmangadan, B. (2001). The FIMS Friendship Intensity Measurement Scale. Psychological Studies, 46, 58–62.
  • Bar-On, R. (1997). Emotional Quotient Inventory: technical manual. Toronto: Multi-Health Systems.
  • Baudry, S., Lelorain, S., Mahieuxe, M., & Christophe, V. (2018). Impact of emotional competence on supportive care needs, anxiety and depression symptoms of cancer patients: a multiple mediation model. Support Care Cancer, 26, 223–230, doi: 10.1007/s00520-017-3838-x
  • Baudry, A. S., Christophe, V., Constant, E., Piessen, G., & Anota, A., FREGAT Working Group (2020). The Profile of Emotional Competence (PEC): A French short version for cancer patients. PLoS ONE, 15(6), e0232706, doi: 10.1371/journal.pone.0232706
  • Bayot, M., Roskam, I., Gallée, L., & Mikolajczak, M. (2020). When emotional intelligence backfires: Interactions between intra-and interpersonal emotional competencies in the case of parental burnout. Journal of Individual Differences, 42(1), 1–8, doi: 10.1027/1614-0001/a000324
  • Brasseur, S., Grégoire, J., Bourdu, R., & Mikolajczak, M. (2013). The profile of emotional competence (PEC): Development and validation of a self-reported measure that fits dimensions of emotional competence theory. PLoS ONE, 8(5), 1–8, doi: 10.1371/journal.pone.0062635
  • Brasseur, S., Mikolajczak, M., & Fantini-Hauwel, C. (2014). Measuring intrapersonal and interpersonal EQ: The Short Profile of Emotional Competence (S-PEC). Personality and Individual Differences, 65, 42–46, doi: 10.1016/j.paid.2014.01.023
  • Cohen J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155–159, doi: 10.1037/0033-2909.112.1.155
  • Elkins, L.E., & Peterson, C. (1993). Gender differences in best friendships. Sex Roles, 29, 497–508, doi: 10.1007/BF00289323
  • Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
  • Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina.
  • Gündüz, F. F. (2019). Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Friendship Quality in Terms of Different Variables. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 139–153, doi: 10.26466/opus.506362
  • Gutowska, A. (2011). Przyjaźń a zdrowie psychiczne w okresie starości. In A. Fabiś & M. Muszyński (Eds.), Społeczne wymiary starzenia się (pp. 157–172). Agencja Wydawniczo-Reklamowa: OMNIDIUM.
  • Gutowska, A. (2013). Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej. Rocznik Andragogiczny, 20, 367–385, doi: 10.12775/RA.2013.024
  • Humenny, G., Grygiel, P., & Dolata, R. (2018). Płeć, ocena jakości relacji przyjacielskich a samotność wczesnych adolescentów. In B. Niemierko & M. K. Szmigel (Eds.), Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli (pp. 117–142). Kraków: Grupa Tomami. Retrivered from: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/61404/humenny_grygiel_dolata_plec_ocena_jakosci_relacji_przyjacielskich_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Kito, M. (2005). Self-Disclosure in Romantic Relationships and Friendships Among American and Japanese College Students. The Journal of Social Psychology, 145(2), 127–140, doi: 10.3200/SOCP.145.2.127-140
  • Knopp, K. (2006). Rola inteligencji emocjonalnej w życiu człowieka. Studia Psychologica, 6, 221–235.
  • Kubitschek, W. N., & Hallinan, M. T. (1998). Tracking and students’ friendships. Social Psychology Quarterly, 61(1), 1–15, doi: 10.2307/2787054
  • Lopes, N., Brackett, A., Nezlek, B., Schutz, & A., Sellin, I. (2004). Emotional Intelligence and Social Interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 1018– 1034, doi: 10.1177/0146167204264762
  • Machin, A., & Dunbar, R. (2013). Sex and Gender as Factors in Romantic Partnerships and Best Friendships. Journal of Relationships Research, 4, 10, doi: 10.1017/jrr.2013.8
  • Martinez-Pons, M. (1997). The relation of emotional intelligence with selected areas of personal functioning. Imagination, Cognition and Personality, 17, 3–13.
  • Matczak, A., & Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów.
  • McPherson, M., Smith-Lovin, S., & Cook, J.M. (2001). Birds of a Feather: Homophily in Social Networks. Annual Review of Sociology, 27, 415–444, doi: 10.1146/annurev.soc.27.1.415
  • Miething, A., Almquist, Y. B., Östberg, V., Rostila, M., Edling, C., & Rydgren, J. (2016). Friendship networks and psychological well-being from late adolescence to young adulthood: a gender-specific structural equation modeling approach. BMC Psychology, 4(1), 34, doi: 10.1186/s40359-016-0143-2
  • Monsour, M. (2002). Women and men as friends: Relationships across the life span in the 21st century. Lawrence Erlbaum: Associates Publishers
  • Narr, R. K., Allen, J. P., Tan, J. S., & Loeb, E. L. (2019). Close Friendship Strength and Broader Peer Group Desirability as Differential Predictors of Adult Mental Health. Child Development, 90(1), 298–313, doi: 10.1111/cdev.12905
  • Newcomb, T. M. (1961). The acquaintance process. Holt: Rinehart & Winston, doi: 10.1037/13156-000
  • Petrovici, A., & Dobrescu, T. (2014). The role of emotional intelligence in building interpersonal communication skills. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 116, 1405–1410, doi: 10.1016/j.sbspro.2014.01.406
  • Prusiński, T. (2016a). Anatomia przyjaźni. Zagadnienie równoważności relacji przyjacielskich kobiet i mężczyzn. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9(1), 209–225.
  • Prusiński, T. (2016b). Z badań nad przyjaźnią. Inteligencja emocjonalna a jakość bliskich relacji przyjacielskich. Psychologia Wychowawcza, 52(10), 109–124.
  • Prusiński, T. (2017). Z badań nad przyjaźnią. Kompetencje społeczne a jakość relacji przyjacielskich. Studia Psychologica, 17(1), 32–63, doi: 10.21697/sp.2017.17.1.02
  • Prusiński, T. (2019). Pomiar przyjaźni wśród młodych dorosłych. Struktura czynnikowa i psychometryczne właściwości kwestionariusza FIMS. Czasopismo Psychologiczne, 25(1), 27–42.
  • Salovey P., & Mayer J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211, doi: 10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  • Salovey, P. & Mayer J. D. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3–34). Basic Books.
  • Scherer, K. (2007). Componential emotion theory can inform models of emotional competence. In G. Matthews, M. Zeidner, R. D. Roberts (Eds.), The science of emotional intelligence. Known and unknowns (pp. 101–126). Oxford: University Press, doi: 10.1093/acprof:oso/9780195181890.003.0004
  • Seal, R., & Andrews-Brown, A. (2010). An integrative model of emotional intelligence: Emotional ability as a moderator of the mediated relationship of emotional quotient and emotional competence. Organization Management Journal, 7(2), 143–152. doi: 10.1057/omj.2010.22
  • Simmons, S., & Simmons, J. C. (2001). Jak określić inteligencję emocjonalną. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Skrocka, D. (2015). Psychologiczne rozważania o przyjaźni oraz opinie studentów na jej temat. Język. Religia. Tożsamość, 2, 169–177.
  • Szczygieł, D., & Mikolajczak, M. (2018). Is it enough to be an extrovert to be liked? Emotional competence moderates the relationship between extraversion and peer-rated likeability. Frontiers in Psychology, 9, 1–9, doi: 10.3389/fpsyg.2018.00804
  • Szyszkowska M. (1992). Zagubieni w codzienności. Warszawa: Anagram.
  • Watson, D.C. (2012). Gender Differences in Gossip and Friendship. Sex Roles, 67, 494–502, doi: 10.1007/s11199-012-0160-4
  • Weisinger, H. (1998). Inteligencja emocjonalna w biznesie. Warszawa: Business Press.
  • Wojciechowska, L. (2016). Przyjaźń a subiektywny dobrostan psychiczny adolescentów. Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, 1, 75–89.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
55786834

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34767_PFP_2024_01_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.