EN
The article addresses the issue of the impact of identity formulated on narrative grounds on identity categorically understood, that is, on the dimensions of identity – exploration and commitment. The aim was to investigate whether telling a life story affects identity dimensions, affective states and traits, and a sense of meaning in life. Two groups took part in the study: an experimental group (telling a life story and completing questionnaires, and a control group (a group completing questionnaires only). The study had a two-stage design – filling out questionnaires followed by the Life Story Interview, then filling out questionnaires again two weeks later. A total of N = 62 students were surveyed – mean age was M = 23.21 SD = 1.31, 47% were male. The study used the McAdams Life History Interview, Ego Identity Process Questionnaire (EIPQ) by Balistreri, Bush- -Rossnagel and Geisinger, Spielberger’s States and Traits of Personality Inventory, Olesia’s Sense of Life Scale. Three emotional states were found to decrease: depression, anger, and anxiety. Telling a life story also affects the elevation of the sense of meaning in life while it does not contribute to the development of identity. Thus, identity deepening may be more derived from current life challenges than storytelling.
PL
W artykule podjęto zagadnienie wpływu tożsamości sformułowanej na gruncie narracyjnym na tożsamość ujętą kategorialnie, czyli na wymiary tożsamości – poszukiwanie i zaangażowanie. Celem było zbadanie, czy opowiedzenie historii życia wpływa na wymiary tożsamości, stany i cechy afektywne oraz poczucie sensu życia. W badaniu brały udział dwie grupy: eksperymentalna (opowiadająca historię życia i wypełniająca kwestionariusze) oraz kontrolna (wypełniająca jedynie kwestionariusze). Badanie miało charakter dwuetapowy – wypełnianie kwestionariuszy, po czym Wywiad Historii Życia, po dwóch tygodniach ponowne wypełnianie kwestionariuszy. Przebadano łącznie N = 62 studentów – średnia wieku wyniosła M = 23,21 SD = 1,31, 47% stanowili mężczyźni. W badaniu wykorzystano Wywiad Historii Życia McAdamsa, Ego Identity Process Questionnaire (EIPQ) Balistreri, Bush-Rossnagel i Geisinger, Inwentarz Stanów i Cech Osobowości Spielbergera, Skala poczucia sensu życia Olesia. Stwierdzono obniżenie trzech stanów emocjonalnych: depresji, złości oraz lęku. Opowiedzenie historii życia wpływa też na podwyższenie poczucia sensu życia, natomiast nie przyczynia się do opracowania tożsamości. Pogłębianie tożsamości może być więc bardziej pochodną aktualnie podejmowanych wyzwań życiowych niż opowiadania historii.