PL
Wstęp. Pielęgniarki, które stanowią największą część zespołu opieki zdrowotnej, zaczynają stykać się z wieloma narażeniami zawodowymi od początku swojej edukacji i narażenie to trwa przez całe życie zawodowe
Cel. Celem badania jest ocena wpływu edukacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na poziom wiedzy studentów drugiego roku pielęgniarstwa.
Materiały i metody. Próba w badaniu quasi-eksperymentalnym z jednogrupowym projektem pre-test post-test składała się z 261 studentów drugiego roku pielęgniarstwa. Dane badawcze zostały zebrane za pomocą "Kwestionariusza charakterystyki opisowej" i "Kwestionariusza szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" w okresie od marca do czerwca 2018 roku.
Wyniki. Średnia wieku studentów biorących udział w badaniu wynosi 20,87±1,31. Kiedy porównano poziom wiedzy studentów pielęgniarstwa na temat bezpieczeństwa i higieny pracy przed testem i po nim, stwierdzono, że wskaźniki prawidłowej znajomości prawa dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy, znajomości obowiązków pracowników, znajomości zagrożeń zawodowych dla pracowników służby zdrowia oraz wiedzy na temat tego, co należy zrobić, aby zapobiec zranieniom ostrymi narzędziami, były statystycznie istotne. poziom wzrósł (p <0,05).
Wnioski. W badaniu, w którym oceniano wpływ edukacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy prowadzonej dla studentów drugiego roku pielęgniarstwa na poziom wiedzy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, stwierdzono, że edukacja zapewniła wzrost wiedzy studentów na temat prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zagrożeń zawodowych i ochrony przed zagrożeniami zawodowymi dla pracowników służby zdrowia, powiadamiania o wypadkach przy pracy i gospodarki odpadami.
EN
Introduction. Nurses, who constitute the largest part of the healthcare team, start to encounter many occupational exposures from the beginning of their education and this exposure continues throughout their professional lives.
Aim. The aim of the study is to evaluate the effect of occupational health and safety education on the knowledge levels of second year nursing students.
Materials and Methods. The sample of the quasi-experimental research with a single-group pre-test post-test design consisted of 261 second-year nursing students. The data of the research were collected with the "Descriptive Characteristics Questionnaire" and the "Occupational Health and Safety Training Questionnaire" between March-June 2018.
Results. The average age of the students participating in the research is 20.87±1.31. When the pre-test and post-test occupational health and safety knowledge levels of nursing students were compared, it was found that the rates of knowing the occupational health and safety law correctly, knowing the responsibilities of the employees, knowing the occupational hazards for the health workers, and knowing what to do to prevent the sharps injuries were statistically significant. level was found to increase (p <0.05).
Conclusion. In the study, in which the effect of occupational health and safety education given to second-year nursing students on occupational health and safety knowledge levels was evaluated, it was determined that the education provided an increase in the students' knowledge of occupational health and safety law, occupational hazards and protection from occupational hazards for healthcare workers, notification of occupational accidents and waste management.