PL EN


Preferences help
enabled [disable] Abstract
Number of results
Journal
2011 | 19 | 1 | 20-27
Article title

Charakterystyka rozwoju funkcji społecznych dziecka z przepukliną oponowo-rdzeniową pod wpływem indywidualnie dobranego programu terapii zajęciowej / Characteristics of the development of social functions in children with myelomeningocele under the influence of the individually chosen program of occupational therapy

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Profesjonalna opieka nad dzieckiem z przepukliną oponowo-rdzeniową jest powszechnie znana, niemniej jednak w Polsce nie stosuje się poprawy jakości życia poprzez terapię zajęciową. W Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym dla Dzieci w Jaszkotlu stosowana jest pionierska koncepcja terapii zajęciowej wzorowana na rozwiązaniach Occupational Therapy w USA [1]. Celem pracy jest przedstawienie wpływu indywidualnie opracowanego planu terapii zajęciowej na rozwój społeczny pięcioletniego dziecka z przepukliną oponowo-rdzeniową przebywającego w ośrodku w Jaszkotlu. Praca przedstawia planowany i celowy sposób prowadzenia terapii zajęciowej (TZ) dziecka, sposób monitorowania postępów terapeutycznych, jak również modyfikowania i programowania celów bliższych procesu terapeutycznego. Regułą nadrzędną programowania TZ jest uwzględnianie aktualnych możliwości i potrzeb pacjenta. Metodą wykorzystaną do oceny efektów terapii jest inwentarz PPAC H.C. Gunzburga w adaptacji Witkowskiego. Podsumowanie: prawidłowo zaprogramowany system pomocy dziecku w ramach terapii zajęciowej, spójnie uwzględniający osobę, środowisko i zajęcie (Person - Environment - Occupation PEO), umożliwia poprawę rozwoju społecznego, a tym samym wpływa na poprawę jakości życia.
EN
Professional care of a child with myelomeningocele is well known, yet in Poland Occupational Therapy is rarely used for improving the quality of live. In the Care and Treatment Centre for Children in Jaszkotle a pioneering concept of Occupational Therapy (OT) based on American programmes of Occupational Therapy is practiced [1]. The aim of the paper is to evaluate the influence of the individually adjusted programme of occupational therapy on social development of a five year old child with myelomeningocele staying at the Care and Treatment Center in Jaszkotle. The paper presents a planned and purposeful way of carrying out the occupational therapy, ways of monitoring the therapeutic progress, modifying and planning the goals of the therapeutic process. The main rule of the occupational therapy is considering current needs and abilities of the patient. The method which was employed to evaluate the effects of the therapy was PPAC inventory by H.C. Gunzburg modified by Witkowski. Conclusion: properly planned programme of assisting the child during the occupational therapy which considers the person, their environment and occupation (PEO) makes it possible to improve their social development and thus influences the quality of life.
Publisher
Journal
Year
Volume
19
Issue
1
Pages
20-27
Physical description
Dates
published
1 - 01 - 2011
online
29 - 12 - 2012
References
  • [1] Schoenmakers MAGC., Gulmans VAM. Spina bifida atthe sacral level: more than minor gait disturbances. Clinical Rehabilitations, 2004, 18, 178-185.
  • [2] Hellbrügge T., von Wimpffen J. H. Pierwsze 365 dniżycia dziecka. „Promyk Słońca” Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych, Warszawa 1995.
  • [3] Smyczek A. Terapia zajęciowa jako powinność wobecdzieci z zaburzeniami rozwoju. Rehabilitacja Medyczna, 2002, 6, 4, 81-85.
  • [4] Schoenmakers MAGC., Uiterwaal CSPM. Determinntsof functional independence and quality of life in childrenwith spina bifida. Clinical Rehabilitations, 2005, 19, 677-685.
  • [5] Florczak-Nowak Z. Warsztaty terapii zajęciowej jakoforma rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Praca i Rehabilitacja Niepełnosprawnych, 2009, 12, 4-12.
  • [6] Godlewska A. Czym jest terapia zajęciowa? Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2010, 2, 32-39.
  • [7] Żurek A., Dębska U., Kubiś F. Przystosowanie społecznedzieci i młodzieży ze złożoną niepełnosprawnością, [w:] W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtyka (red.) Dziecko ze specyficznymipotrzebami edukacyjnymi w ekosystemie.Wyd. Akademii Świętokrzyskiej 2005.
  • [8] Szewc T. Organizacja warsztatów terapii zajęciowej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2010, 3, 51-66.
  • [9] Mazanek E. Wykorzystanie terapii zajęciowej w wyrównywaniudeficytów psychomotorycznych u dzieciz mózgowym porażeniem dziecięcym. Wspólne Tematy, 2004, 1, 10-18.
  • [10] Nelson A., Allison H. A visiting occupational therapyservice to indigenous children in school: results of a pilotproject. Australian Journal of Indigenous Education, 2004, 33, 55-60.
  • [11] Kaźmierczak A. Rola i miejsce terapii zajęciowej w systemierehabilitacji. Wspólne Tematy, 2004, 6, 18-23.
  • [12] Loots G., Malshaert E. The use in Belgium of developmentalmovement according to the work of VeronicaSherborne: a developmental psychology view. Eur. J. of Special Needs Education, 14, 3, 1999, 221-230.
  • [13] Ainscough K. The therapeutic value of activity in childpsychiatry. British Journal of Occupational Therapy, 1998, 61,5 223-226.
  • [14] Witkowski T. Podręcznik do inwentarza PPAC Gunzburgado oceny postępu w rozwoju społecznym upośledzonychumysłowo. Warszawa 1988.
  • [15] Brasic Royeen Ch., Gorga D. Occupational Therapy InPediatric Rehabilitation. Pediatrician, 1990, 17, 278-282.
  • [16] Urbaniak A. Terapeuta zajęciowy jako osoba wspierającai animująca niepełnosprawnych w placówkachrehabilitacyjno terapeutycznych. Wspólne Tematy, 2009, 2, 44-46.
  • [17] Liwiak A., Rusinek B. Terapia zabawą w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Klanza w Czasie Wolnym, 2004, 2, 3-7.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.-psjd-doi-10_2478_v10109-011-0008-4
Identifiers
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.