EN
The most significant process of the modern civilization advancement is globalization. The crucial tendencies of the world educational system development aim at strengthening the main role of knowledge as a component of employee workshop, often much more precious than the material part, originating from the employer. In 1991, due to globalization processes, Ukraine abandoned the Soviet higher education model, following the international scenario of the higher education development. In the last few years some propositions for reforms of the above system have appeared. The Draft Law on Higher Education approved in December 2012 has made the situation less clear. Currently, the provisional Government of Ukraine declares an intention to tackle the situation properly. It seems necessary to conduct further work on the basis of certain fundamental assumptions and the experiences of countries trying to achieve the mentioned objectives in similar conditions, like Poland or the Czech Republic, etc. In all these countries there is a need for change in order to abandon huge hierarchic and administrative structures by organizing small, self-controlling as well as adaptive structures, and to rethink not only teaching methods but the whole legal environment and organizational principles.
PL
Globalizacja jest najbardziej znaczącym procesem w rozwoju współczesnej cywilizacji. Znalazło to odzwierciedlenie w głównych tendencjach rozwoju globalnego systemu edukacji, polegających na wzmocnieniu roli wiedzy jako zasadniczego składnika warsztatu pracy, często dużo cenniejszego niż część materiałowa, pochodząca od pracodawcy. W 1991 roku Ukraina porzuciła sowiecki model szkolnictwa wyższego, orientując się na progresywne, międzynarodowe rozwiązania. Projekty prawnych rozwiązań przyjęte w grudniu 2012 roku wywołały na Ukrainie wiele kontrowersji. Obecnie rząd tymczasowy zadeklarował uporządkowanie sytuacji w kierunku wdrożenia proeuropejskich standardów. Wzorowanie się na rozwiązaniach przyjętych w innych postsowieckich krajach, takich jak Polska lub Republika Czeska, może przynieść oczekiwane efekty, ale nie powinno być bezkrytyczne. Niektóre przyjęte w tych krajach biurokratyczne rozwiązania mogą bowiem zahamować procesy prorozwojowe i innowacyjne. Wymaga to ponownego przewartościowania i fundamentalnego przemyślenia nie tylko metod nauczania, ale i rozwiązań prawno-organizacyjnych przyjętych przy modernizacji szkolnictwa wyższego, prowadzących do porzucenia rozbudowanych administracyjnych struktur na rzecz stworzenia małych, adaptatywnych, samodzielnie zarządzanych organizacji.